מנהלת אגף החינוך, חינה קורן

מנהלת אגף החינוך, חינה קורן, מספרת על היעדים והתכניות לשנה החדשה, ומסכמת את שנת הלימודים הקודמת. ויש לה מסר חשוב לכולנו: שיתוף פעולה, סובלנות ואמון בין הצוות החינוכי להורים חשובים ביותר לעשייה חינוכית מיטבית

לקראת שנת הלימודים הקרובה, תשע"ז, אני מבקשת לעדכן את ההורים והתלמידים ביעדים, בתכניות ובשינויים פרסונליים ואחרים. ולצד זאת, לסכם את השנה הקודמת - לספר, להסביר ולשתף - כדי שנוכל כולנו יחד לפעול בצורה מיטבית למען החינוך הטוב ביותר עבור ילדינו. 

בהזדמנות זו אאחל לכל אנשי החינוך - מנהלים, צוותי חינוך, עובדי מנהלה, פסיכולוגיים: תודה רבה על שנה עמוסה ומורכבת, ובהצלחה רבה בשנה החדשה. 
מאחלת לכם שתדעו לגייס ולהביא עמכם הרבה כוחות, יצירתיות וחשיבה חדשה.
חינה קורן, מנהלת אגף החינוך

מנהלים חדשים

  • אשר קסו – לאחר חמש שנות ניהול בית הספר רופין, אשר עובר לנהל את בית הספר רמות ים וכפר הנוער מבואות ים. תודה לאשר על ניהול רופין ביד רמה ורגישה, והפיכת בית הספר למקום מיטבי וממותג, עם תשומת לב ענקית לטיפול בפרט ודגש על החזות והאסתטיקה של בית הספר. בהצלחה בדרך החדשה.
  • הדר טימור - מאחלים להדר בהצלחה בניהול בית הספר בית יצחק.
  • אאידה דגני - בהצלחה לאאידה, שנבחרה לנהל את חטיבת הביניים ברמות ים.
  • משה פרידמן - ינהל את החטיבה העליונה ברופין. בהצלחה.
  • אורה אלדרור - תנהל את החטיבה העליונה ברמות ים. בהצלחה. 
  • אריה ברנע - ינהל את בית הספר רופין. בהצלחה. 
  • רונית היימס - נבחרה לנהל את בית הספר חופי"ם למחוננים. בהצלחה.
  • לבנת הפלר - נכנסת לשנתה השנייה בניהול בית הספר שדות בבת חפר. בהצלחה.
  • סיגלית אוהבי - תנהל את חטיבת הביניים שחר.

פרידה ממנהלים

  • עירית מורן - ניהלה את חטיבת הביניים שחר במשך 19 שנה, סיימה את תפקידה ויצאה לגמלאות. עירית הינה מנהיגה פדגוגית שניהלה את בית הספר שחר עם הרבה השראה וראייה חינוכית, נלחמה על כל נער ונערה, הובילה צוות חינוכי למחוזות חדשים והייתה מודל למנהלת אשר שמה דגש על הפן הערכי והאתי בחינוך, על האקלים החינוכי לצד ההישגים לימודיים. מאחלים לעירית הצלחה בהמשך דרכה ומודים לה על תרומתה למערכת החינוך בעמק חפר.
  • אהובה פאר -  ניהלה את בית הספר למחוננים חופי"ם כ-18 שנה. אהובה הקימה את בית הספר חופי"ם והטביעה בו את חותמה האישי בדרכה המיוחדת. היא הובילה אותו למקום שנותן מענה למחונני עמק חפר ועוד 5 רשויות, מכיתות ג'- ט. אהובה פרשה לגמלאות. נאחל לאהובה הצלחה בהמשך.
  • אילנה סקלדניק - סיימה 5 שנות ניהול בבית הספר שדות. אילנה הייתה שותפה להקמת בית הספר שדות כמחנכת, מנהלת החטיבה הצעירה ולבסוף כמנהלת. היא הובילה חשיבה פדגוגית ומתן מענה לכל הילדים, הקימה את מערך החינוך המיוחד בבית הספר וניהלה את בית הספר ברגישות ובמסירות. אנו מוקירים ומעריכים את אילנה, ומודים לה על תרומתה למערכת החינוך בעמק חפר. מאחלים לה בהצלחה בדרכה החדשה בניהול בית הספר באלפי מנשה.
  • יעל איילון - אנו מודים ליעל על שנה של ניהול בית הספר רמות ים. יעל התגלתה כאישיות חזקה, אמיצה וחכמה וניהלה את רמות ים בעתות המשבר עם המעבר. אנחנו מודים ליעל ומצרים על שנה קשה ומורכבת שהייתה לבית הספר. 
  • משה דולב - ניהל את כפר הנוער מבואות ים במשך כ-11 שנה ביד רמה ובמנהיגות פדגוגית וארגונית. הצליח למתג את הכפר ולהפכו למקום משמעותי לילדי פנימייה. משה קיבל עכשיו לידיו את ניהול המפעל להכשרת ילדי ישראל. נאחל לו בהצלחה במחוזות החדשים, ותודה רבה על חלקו הגדול באיחוד המאתגר והמורכב רמות חפר עם מבואות ים - בחשיבה, בארגון, בבנייה ובפדגוגיה.

יעדים ותכניות לתשע"ז
  • ייעוץ ארגוני לחדשנות חינוכית: במהלך משמעותי מאוד שיחל השנה, אנו מגייסים ייעוץ ארגוני שיוביל, ביחד עם אגף החינוך, חדשנות חינוכית בתחום הקשר עם הקהילה וההורים, איכות הלמידה וחיזוק ההישגים. המהלך יחל מיד אחרי החגים, בתחילה רק עם בתי הספר היסודיים. אנו נשתף בתכנית את המנהלים, המורים, אנשי האקדמיה וההורים, על מנת לבנות תכנית ברת-יישום, שתחל בשנת הלימודים תשע"ח.
  • מדריכי נוער בחטיבות הביניים: המועצה בשיתוף בתי הספר יממנו השנה מדריכי נוער שיפעלו בשלוש חטיבות הביניים - במשרה מלאה. המדריכים ישמשו דמות בוגרת משמעותית נוספת לקשר ולמענה לתלמידים בגילאי ז'-ט'. המדריכים יעבדו בכפיפות למנהלי בתי הספר ובהדרכת היועצות, ותבנה להם מערכת שתיתן מענה למגוון הצרכים של תלמידי ביה"ס. מטרת התכנית היא הגברת נוכחות מבוגרים במרחבי ביה"ס, מענה פרטני לתלמידים וכן תוספת של פעילות חברתית ובלתי פורמלית.
  • תכנית גשר: מחלקת גני הילדים יזמה תכנית בשיתוף השירות הפסיכולוגי והפיקוח, שבמסגרתה יתכנס צוות רב-מקצועי הכולל סייעת, פסיכולוגית ומנתחת התנהגות. הצוות יונחה על ידי יועצת הגנים מטעם משרד החינוך, וידריך את צוות הגן בבניית תכניות התערבות עבור ילדים מאתגרים. מטרת התכנית היא בניית תכנית התנהגותית שתכלול הדרכת הורים וצוות, עבודה רגשית וניתוח התנהגות. מתן תמיכה מקצועית כזו תאפשר עבודה מדויקת ושיפור משמעותי באקלים הגנים.
  • 2 גנים נוספים נפתחים השנה: גן ASD (בספקטרום האוטיסטי) בבת חפר; גן טרום חובה בחבצלת, שייתן מענה לשלושה יישובים - צוקי ים, שושנת העמקים וחבצלת השרון. היישובים הללו מנסים לאחרונה לייצר חיבור קהילתי ותרבותי. נקווה שהגן יהיה נדבך נוסף ועוגן קהילתי. 

סיכום תשע"ו

  • רמות ים: רבים מכם בוודאי שמעתם על השנה שעברה על בית הספר רמות ים, וחלקכם אף חוויתם אותה. אין ספק שחיבור בית הספר רמות חפר, שהוביל פדגוגית וחינוכית והיה בית ספר ניסויי ומודל להשראה, עם כפר נוער לילדי פנימייה, שהוביל בחינוך הימי ובמענים הייחודיים, הצריך מאתנו משאבים גדולים יותר ממה שיכולנו לספק. החיבור, שהיה מאתגר ומורכב - הביא לשיח לא מכבד מצד כל השותפים, כשהרשתות החברתיות הפכו לפלטפורמה מעצימה של הקולות המתנגדים והקולניים. לכך חברו גם התלמידים, ובסופו של דבר נוצר שיח מתלהם שכולם שילמו עליו מחיר.  אני בטוחה שלכולם היו מטרות טובות והדרך למימושן לא צלחה. אין ספק שהאיחוד, שראינו ועדיין רואים בו מהלך מיוחד במינו וגדול בעוצמתו, מחייב אותנו לנתח, ללמוד מהטעויות, לבחון גם את ההצלחות ולקבל החלטות שרואות בהמשך האיחוד אתגר ייחודי ומודל חינוכי, שיוביל בעמק ובארץ. כולנו בטוחים שהרעיון של איחוד בית הספר של המועצה עם כפר הנוער הינו ייחודי, ומגלם בתוכו פוטנציאל חינוכי אדיר. נאחל למנהל החדש אשר קסו ולצוות ההנהלה והחינוך יישר כוח אדיר.
  • המשכנו לקיים זו השנה השלישית את "עמק חפר שר" - במסגרתו מקהלות מורן ועפרוני מדריכות ומחזקות את מקהלות בתי הספר היסודיים, ובסיומו התקיים מופע משותף של כל המקהלות. 
  • שיתוף פעולה עם סטודנטים מהמרכז האקדמי רופין – המתקיים זו השנה השביעית, ובמסגרתו הסטודנטים עוזרים לתלמידים עם צרכים מיוחדים בחטיבות הביניים. יש לנו פר"ח משלנו! 
  • מנהלי בתי הספר בעמק יצאו שוב למסע ישראלי ונפגשו עם מנהיגים מעוררי השראה.
  • בית הספר קריית החינוך ע"ש בן גוריון (רופין) קיבל פרס חינוך על חדשנות פדגוגית ומנהיגות חינוכית מטעם המנהל לחינוך התיישבותי. ברכות לאשר קסו ולצוות בית הספר.

    רופין. פרס חינוך על חדשנות פדגוגית ומנהיגות חינוכית
     
  • הלה בן פורת ליוותה 4 בתי ספר יסודיים בנושא איכות הלמידה.
  • בית הספר בית יצחק - אין זה סוד שקבוצת הורים הפגינה מול המועצה במחאה על בחירת מנהלת בית הספר. חשוב לי לדייק: הדר טימור נבחרה כחוק במכרז חוקי במשרד החינוך, שבו לקחו חלק נציגי משרד החינוך, הסתדרות המורים והמועצה. 
    חשוב לדעת: השיח והשותפות עם ההורים חשובים ואף חיוניים ביותר לקיום מערכת החינוך. הילדים, שהם הפיקדון היקר של ההורים, מגיעים לבית ספר ויש ציפייה מוצדקת כי יקבלו את הטוב ביותר. מהו אותו "טוב ביותר" חינוכי? כאן ישנן דעות, אג'נדות ופילוסופיות שונות. לחלק חשובים ההישגים, לאחרים היחס האישי, יש הרואים במענים הייחודיים את הדבר החשוב ביותר, ויש שמחשיבים ביותר את הביטוי האישי. בסופו של דבר, הכול שאלה של מינונים. 
    לגבי בחירה של מנהל/ת - כאן עובר גבול ברור מאוד. הורים לא בוחרים מנהלים. צאו ולימדו מה קורה במקומות שבהם הורים בחרו מנהלים, בבתי הספר הפרטיים והמוכרים שאינם רשמיים, שבהם המנהל הוא ת"פ של ההורים, ואינו מוביל באמת את בית הספר . יש לנו מטרה משותפת: להחזיר את האמון בבתי הספר, בצוות, לאפשר לצוותי החינוך לעבוד ולהתגייס, לעזור ולתמוך ולתת רוח גבית, שהיא לא מובנת מאליה. אין צורך להתנהל ב"עיניים עצומות". טוב שיש מחלוקות ודילמות, בל נטשטש אותן - אבל בסופו של דבר יש צורך להגיע להבנות והסכמות. מי שמשלם מחיר בראש ובראשונה הם הילדים, השומעים בבית ביקורת על בית הספר וכך הם מגיעים אליו.  נכון, יש עבודה. צריך להתחדש ולהשתפר כל הזמן ולשאול שאלות. אבל הביקורת וחוסר האמון לא יקדמו אותנו. איך אתם חושבים מרגישים המורים, שמאחורי גבם יש ביקורת וחוסר שביעות רצון בלתי פוסקים? 
    עבודת החינוך נעשית לאחרונה יותר ויותר מורכבת ומאתגרת, והמורים זקוקים לגב ולאמון מצד ההורים. הם צמאים לכך. עזרו לנו לעזור לבתי הספר להוביל חזון ועשייה חינוכית מיטבית ומובילה. 
    נאחל להדר ולצוות בית יצחק שיצליחו להוביל את בית הספר בחשיבה חדשה ורעננה, ויגייסו את ההורים לחשיבה משותפת. כך ייבנה האמון ותתאפשר מלאכת ניהולו. 
    לסיכום: חשוב מאד לאפשר לכל מנהלי בתי הספר שלנו ולצוותי החינוך את המרחב המקצועי להובלה הפדגוגית, תוך כדי שיתוף ההורים בצמתי חשיבה רבים ככל האפשר ויצירת אמון.

גני ילדים:

  • כל גני טרום-חובה שבהם מעל 30 ילדים קיבלו סייעת שנייה, בעקבות הרפורמה בנושא. בנוסף, הגנים התחלקו לאשכולות גיאוגרפיים, שבכל אחד מהם 15 גנים. כל אשכול הובל על ידי גננת, ובהמשך כל אשכול יוביל נושא משותף. 
  • שלושה גנים קיבלו הסמכה ירוקה.
  • גן כלנית באביחיל, והגננת רחלי לרר, קיבל פרס חינוך ארצי. ברכות!
  • המשכנו עם התוכנית "גנים שרים" בהובלת נתלי גולדברג, בתמיכת מקהלת מורן.
  • כל הגנים עסקו השנה ב"סיפור מיחזור" - עיסוק בנושא הקיימות והירוק.