לרגל תהליך ההתחדשות בחינוך היסודי בעמק חפר, שאלנו חמש מורות בבתי הספר היסודיים בעמק על חדשנות בחינוך ועל הדרך שלהן לשבור את המסגרת החינוכית.

לחצו כאן לקריאה על תהליך ההתחדשות בחינוך היסודי בעמק חפר >>

מדי כמה ימים נוסיף כאן ראיון קצר עם אחת המורות.

 

 

"להעביר שיעורים בחוץ, ללמד כישורי חיים"

לירון רונן 
בית ספר ניסויי משגב, גבעת חיים איחוד
מחנכת כיתה ה' ומורה לחשבון
שנה ראשונה כמורה


"מאז שאני זוכרת את עצמי חלמתי להיות מורה. בגיל 30, לאחר חופשת לידה, החלטתי להגשים את החלום. במסגרת הסבת אקדמיים להוראה הגעתי לבית הספר משגב להתנסות מעשית, והתאהבתי בו, בשל היותו בית ספר שמגדל את תלמידיו להיות יזמים. אני בהחלט רואה בבית הספר משגב מקום שמאפשר הוראה חדשנית".
מהי חדשנות בחינוך מבחינתך?
"לשבור את קירות הכיתה ובית הספר ולצאת מהמקום הבנאלי: להעביר שיעורים בחוץ, ללמד כישורי חיים, לשלב למידה דרך חיי היומיום". 
עם אילו כלים וערכים חשוב לך שהתלמידים יסיימו את בית הספר היסודי?
"הכי חשוב בעיניי – שיהיו עם חמלה ונתינה. לדוגמה, הראיתי לתלמידים סרטון על ילד שנוסע ברכבת ורואה איש שישן בחוץ. הילד ברכבת מזדהה עם האיש, ומייחל שתהיה לו מיטה וקורת גג. התלמידים אמרו שהסרטון מקסים, אבל צריך לעשות - לא רק לקוות. מכאן נסללה הדרך לעשייה חברתית של התלמידים. הם הכינו ריבות ולימונדה, מכרו אותם ביישובי מגוריהם - ואת הכסף תרמנו לילדים חולי סרטן בבית החולים דנה. בנוסף, הילדים הביאו חפצים שאין להם בהם עוד צורך - בגדים, משחקים ותיקים – ותרמנו אותם למקלט לנשים מוכות. זה לא מובן מאליו. אני חושבת שאלה תוצרים של עבודה רבה בכיתה, ואני גאה מאוד בתלמידיי".

-----------------------------------------------------------------------------------



  
"יותר אוטונומיה לתלמידים בעיצוב הלמידה:

          מה, איך ועם מי ללמוד"

מיה שכטר-אורחן, בית ספר יובלים (קיבוץ גבעת חיים מאוחד)
מחנכת ורכזת שכבת א', מובילת הניסוי של בית הספר 
מדריכה ומנחה של "השיח הפדגוגי" במחוז מרכז
מורה במשך 14 שנה

מהי חדשנות בחינוך מבחינתך?

"אי הנחת שקיימת היום בארץ כלפי מערכת החינוך נובעת מכך שבית הספר לא מתאים לסביבה החברתית-תרבותית הנוכחית. ביה"ס השתנה בעיקר ביחסים בין התלמידים למורים, אך דברים רבים נותרו דומים: המבנה הפיזי, המונחים, הארגון. כל ניסיון להתאים את החינוך לרוח התקופה הוא בעיניי חדשנות בחינוך".

מה צריך לשנות?

"צריכה להיות מהפכה בכל הקשור לתפקיד המורה ובהתייחסות לתלמיד. התלמידים צריכים להיות הרבה יותר אקטיביים, עם יותר אוטונומיה בעיצוב הלמידה - מה, איך ועם מי ללמוד".

מה את עושה כדי לשבור את מסגרת הלימוד השגרתית? 

"יובלים הוא בית ספר ניסויי, ואנחנו משתמשים בכלי הניסוי שפיתחנו כדי ללמד אחרת. העיקרון החשוב שעומד מאחורי הניסוי הוא גם וגם: ללמד את הרלוונטי וגם להפתיע. לשמור על המסגרת הסטנדרטית, אבל עם הרבה חופש ליוזמה ויצירתיות. השנה אני מלמדת את הצעירים ביותר, וחשוב לי לשמר את הסקרנות ואת חדוות הלמידה שלהם.

חינוך בעיניי זה דוגמה אישית, ולכן אני תמיד אומרת לתלמידים שגם אני לא מפסיקה ללמוד ונהנית מכך. אני נותנת הזדמנויות רבות לשאול, לגיטימציה לטעויות ומעודדת לחקור תופעות שקורות סביבנו: למה יורד גשם? איך נוצרו עננים? וכדומה. בנוסף, אני מרבה להפתיע את התלמידים במהלך הלמידה  - זה משמח אותם ומעלה את המוטיבציה". 

מה הופך את בית הספר היסודי למקום רלוונטי לתלמידים?

"להישאר רלוונטי זה תהליך מתמיד שמערכת החינוך חייבת לעשות כל הזמן – להתאים את עצמה למציאות המשתנה, לזהות את מגמות העתיד ולהשתנות בהתאם. השנה השתתפתי עם צוות מטעם בית הספר בתהליך ליצירת מסמך לפדגוגית העתיד, ביחד עם אגף ניסוי במשרד החינוך, שבו הגדרנו אתגרים שבית הספר צריך לתת להם מענה. למשל: הכשרת תלמידים להשתלבות בשוק העבודה העתידי, אזרחות דיגיטלית-טכנולוגית - לימוד היתרונות והחסרונות של הטכנולוגיה, פיתוח אוריינות דיגיטלית, למידה עצמאית לפי בחירה, יצירת זהות לוקאלית אל מול הגלובליזציה, פיתוח תודעה רחבה בנושא הקיימות, צמצום הפערים ואי השוויון באוכלוסייה וכמובן - הקניית מיומנויות חברתיות".

---------------------------------------------------------------------------------


"התלמידים מטפלים בארנבים - ואפילו יושבים אתם בכיתה"

ג'ודי דגן, בית הספר אביחיל
מחנכת כיתה ה', מורה למדעים. מובילה את המנהיגות הירוקה. הקימה ואחראית על פינת החי
מורה במשך 35 שנים


"אני דוגלת בלימוד חווייתי וממוקד. בתוכנית הלימודים השנתית שלי מתמקדים בכל פעם במקצוע אחד – ולומדים אותו באופן חווייתי. למשל, כשלמדנו על חלחול המים במדעים, התלמידים יצאו, בנו הר מחול ושפכו עליו מים.
בכלל, אני מלמדת את התלמידים כמה שיותר מחוץ לכותלי הכיתה.
את פינת החי הקמתי כדי לתת לילדים שקשה להם בשיעור אחריות ועניין. הם מטפלים בארנבים, מגדלים להם אוכל בגינה ואפילו יושבים אתם בכיתה במידת הצורך. 
בנוסף, בכיתה שלי יש פינה בשם 'עיר מקלט', שבה ילד יכול לנוח או להירגע במידת הצורך.
אני לא נותנת שיעורי בית! יש ילדים שיש להם חוג בכל יום ואין להם פנאי לכך. זה מוריד מהם נטל מיותר.
לצד זה שאני מאוד מאפשרת, יש חוקים וגבולות מאוד מאוד ברורים.
לשמחתי אני רואה שהדרך בה אני מלמדת עובדת – התלמידים נהנים, לומדים ומתפתחים.
לבסוף, חשוב לי לומר שאני מאוד אוהבת לחנך. אני מאמינה שרק מי שאוהב את המקצוע הזה ומוכן לתת 'ללא חשבון' מתאים למערכת".
----------------------------------------------------------------------------------

                         דורית דקל שריקי, בכיתה 

"למידה רב-גילאית לפי תחומי עניין"


דורית  דקל שריקי
בית ספר ניסויי משגב, גבעת חיים איחוד
מחנכת כיתה ג', מורה במשך 27 שנים  


מהי חדשנות בחינוך בעיניך?

"אנחנו חיים בעידן של שינויים מהירים. בית הספר צריך להתאים עצמו לשינויים אלו מבחינה טכנולוגית, חברתית וכלכלית. חדשנות בעיניי צריכה להתבטא בעיסוק רב יותר בדילמות המפתחות מודעות חברתית-סביבתית, וכן בהקניית כלים טכנולוגים שיאפשרו לתלמיד להיות עצמאי, ולעסוק בתחומים רלוונטיים ומשמעותיים עבורו. בית הספר צריך לכוון ללמידה יותר שיתופית ורב-גילאית, לפי תחומי עניין של הילדים, ולאפשר יותר בחירה. חדשנות בחינוך היא גם הגמשת מסגרת יום הלימודים".

אילו כלים וערכים חשוב לך להקנות לתלמידים?

"לפתח אצל התלמידים רגישות ואחריות חברתית, קבלת האחר, סובלנות לדעות שונות, מעורבות ורצון להשפיע על הסביבה החברתית והפיזית. פיתוח וטיפוח היכולת להתמודד עם בעיות בדרכים יצירתיות, גמישות מחשבתית, סקרנות וחשיבה ביקורתית. חשוב לי גם שתלמידיי ישתמשו באופן מושכל ומכבד באמצעי תקשורת העומדים לרשותם כמו פייסבוק, וווטס-אפ ופורומים. כמחנכת, חשוב לי מאוד לאפשר לכל תלמיד ותלמידה לזהות את היכולות ונקודות החוזק שלהם, מהן הם יכולים לצמוח ולהתפתח".

אילו דברים את עושה כדי לחדש ולפרוץ את המסגרת החינוכית?

"אני מאפשרת לתלמידיי לעבוד בשיתוף עם חברים, וכן לעבוד מחוץ לכותלי הכיתה. זיהינו תלמידים שזקוקים להתאווררות במהלך היום. אותם תלמידים יוצאים לעבוד בחממה וללמד בכיתות הנמוכות, דבר שמעצים אותם. בכיתות ה' הנהגתי 'לימוד עמיתים' בתחומי הדעת שאני מלמדת. התלמידים לומדים לעומק, בזוגות, נושא שמעניין אותם - ומעבירים את הידע שרכשו לתלמידי הכיתה, בדרך ובאמצעים שהם בוחרים".

מהו בית הספר העתידי האוטופי שלך?

"בית הספר צריך לעבור שינוי מבני כך שיישארו כיתות האם, אך לא כל הלמידה תהיה במסגרתן. בבית הספר האוטופי שלי יהיו מרכזי למידה ומעבדות על פי תחומי עניין, והתלמידים יגיעו אליהם על פי בחירתם. המרכזים יהיו רב-גילאים, כך שתלמידים בוגרים יוכלו להנחות צעירים. המורים ישמשו כמנחים ויהיה להם זמן רב יותר למפגשים עם התלמידים. כל מרכז יכלול את האמצעים הטכנולוגים שיאפשרו לתלמידים לחקור ולהעמיק בנושאים. בבית הספר האוטופי ילמדו יותר מקצועות לנשמה – אמנות, יצירה ורוח, ויתקיימו פרויקטים משותפים עם בתי ספר אחרים ממגזרים שונים, שיאפשרו חשיפה לתרבויות אחרות. על שיעורי בית אפשר לוותר: לילדים של היום יש פעילות רבה מחוץ לבית הספר, ושיעורי הבית נהיו עול לילדים ולהורים".