ראש המועצה רני אידן בוועדת הפנים ואיכות הסביבה בכנסת: 
"הפנו את זווית ההמראה מעל בית ספר יסודי של 500 ילדים. בגלל הרעש זה יהיה בית ספר לליקויי למידה. זה בלתי נתפס" | ח"כ יעל כהן פארן: "לאור התנגדות ציבורית רחבה ומוצדקת, צריך לשים סוף לתהליך בות"ל לאישור העברת שדה התעופה הרצליה לעמק חפר"'

ראש המועצה רני אידן בדיון בכנסת

ביום ראשון 19/11/2017 התקיים דיון בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת בנושא "חשש לפגמים בהליך התכנוני המבקש להקים שדה תעופה חלופי לשדה דב והרצליה בעמק חפר". בדיון, אותו יזמה ח"כ יעל כהן פארן, השתתפו רני אידן, ראש המועצה האזורית עמק חפר, חגי אשלגי, יו"ר מטה המאבק להקמת שדה תעופה בעמק חפר, עמיר ריטוב, יו"ר מרכז המועצות האזוריות, משה פרלמוטר מהחברה להגנת הטבע, נאוה אלינסקי מתכננת הות"ל, נציגי מטה התושבים בהרצליה, אגודת התעופה הכללית ועוד.

ראש המועצה האזורית עמק חפר רני אידן, אמר במהלך הדיון: "במקום הכי צר של המדינה דוחפים תשתיות? הולכים לתקוע משהו שנראה כמו יבלת באורך למעלה מק"מ. ומחר כשיצטרכו להעביר עוד תשתית אורך לאומית? תהיה להם בעיה. זה מה שקורה כשעושים חפלפ. על פי חיל האוויר אזור עמק חפר מוגדר כאזור שחל בו איסור חמור לטוס בו בגלל הציפורים. תאר לך פרח טיס לא מנוסה עולה לטיסת סולו ועולה מולו להקת שקנאים והוא מתבלבל. 
הפנו את זווית ההמראה מעל בית ספר יסודי של 500 ילדים. בגלל הרעש זה יהיה בית ספר שייצור ליקויים במקום למידה. יש דו"חות בינלאומיים שמדברים על הנזק העצום שנעשה לילדים בעקבות הרעש הבלתי פוסק של המטוסים. זה פשוט בלתי נתפס הדבר הזה".


ח"כ יעל כהן פארן, יוזמת הדיון: "המקום הוא אתר טבע מופלא (אגמון עמק חפר) שהושקעו בו מיליונים רבים. זהו מקום מעבר לשקנאים. עשרת אלפים איש באים לצפות בהם בכל סוף שבוע. מעבר ליופי הטבע הנדיר, יש כאן סכנה לתאונה אווירית. השקנאים הם ציפורים גדולות שמסכנות את המטוסים. מדוע יד אחת לא יודעת מה עושה השנייה, ובמקביל לתהליך תמ"א 15/2 מעבירים מהלך בות"ל שהרבה פחות קשוב לציבור? ברור שהמדינה קטנה וצפופה, בטח במרכז הארץ. כדי ליצור תשתית צריך תכנון ששומע את כל הגורמים. לאור התנגדות ציבורית רחבה ומוצדקת, צריך לשים סוף לתהליך בות"ל לאישור העברת שדה התעופה הרצליה לעמק חפר".


יו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם, תהה במהלך הדיון: "יש תכנית מתאר ארצית לעניין שדות תעופה – תמ"א 15/2. שם בוחנים צרכים ארציים. איך משקיעים מיליונים בתמ"א ארצית, ולפני זה מקבלים החלטות בלי קשר לתכנון הארצי?". 


חגי אשלגי, יו"ר מטה המאבק נגד הקמת שדה תעופה בעמק חפר, חידד את הבעייתיות והמחדל בהקמת שדה תעופה בעמק חפר: "מדברים על שדה תעופה משלים לנתב"ג, מדברים על 10 מיליון נוסעים, זה יכול להיות בעמק יזרעאל או באזור באר שבע? ושדה כזה (השדה לתעופה כללית) לא יכול להיות? משלים נתב"ג יכול להיות מקודם בוועדות הרגילות של התכנון והבנייה ושדה כזה (השדה לתעופה כללית) צריך להיות מקודם בות"ל? יש פתרון ארעי לתקופה מסוימת (שדה התעופה בחיפה). מה פתאום הות"ל רץ? מה פתאום יש ישיבות התנעה? בעוד 15 שנה המחוקקים ישבו ויצעקו 'מה עשיתם?', 'מה דחפתם לשם? (לעמק חפר) שדה תעופה?'".


במהלך הדיון תקף יו"ר הועדה ח"כ אמסלם את מתכננת הות"ל: "תמ"א 15 ישנה מאד. אנחנו מבינים שצריך לחדש אותה. שמו הרבה מאד כסף וזמן ותשומות כי התמ"א התקפה לא עדכנית. אם יצאנו לתוכנית תמ"א ארצית 15/2, אנו לא מזלזלים במומחים. לא יכול להיות שאתה מוביל תהליך סדור והגיוני ובצד מנהל מכולת. נשמע לך סביר שמובילים תמ"א ותוך כדי מתחילים לנגוס בה? אין דבר כזה, כשאתה עושה תמ"א, הכל במסגרת התמ"א. זה הכי לא מקצועי שאני מכיר. נכון לעשות תהליך מוסדר, ארוך. בסוף השדה יוקם באיזה שהוא מקום, אבל אחרי תהליך מוסדר, לא תיק-תק בגלל לחץ לא ענייני".

בסוף הדיון סיכם יו"ר הועדה ח"כ דודי אמסלם: "אני קורא למוסדות התכנון לשבת עם התושבים ועם הרשויות המקומיות, לראות ביחד איך מובילים משהו הגיוני. לא יכול להיות שהרצון להביא לפתרונות דיור מהירים ידחוק אותנו להקמת שדה תעופה באופן לא מבוקר".