מאת הילה בן פורת, יועצת למערכת החינוך ולצוות ההתחדשות בעמק חפר
הרצינות, המחויבות להתחדשות והשאיפה לעמוד באתגרי הלמידה החדשה בבית ספר יובלים שבגבעת חיים מאוחד זכו לשבחים מפי ראש המועצה רני אידן, מנהלת אגף החינוך חינה קורן, מנהלת ההתחדשות בחינוך כרמית סמוראי ואנוכי בעת ביקורנו במקום. 

מרחב חדשני בבית הספר


שלושה ילדי כיתה ב' מבית הספר הציגו בפני האורחים בהתרגשות רבה את כיתתם החדשה, שעוצבה לאחרונה מחדש ברוח עקרונות ההתחדשות: השולחנות והכיסאות בכיתה צבעוניים וקלים, כך שניתן להזיזם בקלות מישיבה פרטנית לישיבה בקבוצות קטנות, להתכנסות כיתתית או לפינת שיח מזמינה.

בתוך חלל הכיתה יש עתה גם חדר חשיבה מיוחד – החדר שקוף ושקט, הוא יכול להיות פתוח או סגור, והוא מהווה מרחב להעלאת רעיונות יצירתיים, הצעות חדשות, תכנון פרזנטציות ועוד. גם ארונות האחסון האישיים הידידותיים לילדים וגם עיצוב הקירות מוכיחים כי מרחבים גמישים ואסתטיים מאפשרים חלופות להוראה המסורתית ומהווים הזדמנות ליישום פרקטיקות פדגוגיות עדכניות.


ראש המועצה בביקור בבית הספר


הילה לרר, מנהלת בית הספר, ומיה שכטר-אורחן, רכזת ההתחדשות שהיא גם מחנכת הכיתה, תיארו את תהליך התכנון הממושך, שלווה בהתלבטויות כיצד לנצל נכון את הפוטנציאל הקיים במרחב, ואת האתגר של שחרור מדפוסי ההוראה הקונבנציונלית מבלי "לשפוך את התינוק עם המים". 

אילנית טרבטישי, מנהלנית בית הספר, שיתפה במאמצים הנחרצים לעמוד בלוח הזמנים הקצר ולסיים את עיצוב שלוש הכיתות, ולא שכחה להודות בשם בית הספר לדניאל ולתום – הקבלנים שעבדו על הפרויקט במסירות, ונכחו אף הם בביקור.
בהמשך הוצגו שתי כיתות נוספות שעוצבו בהתאמה לגילאי הילדים בכיתות ד' ו-ו'. בכיתות אלה נוספו מדפי בר עם כיסאות גבוהים, המאפשרים לתלמידים לשרטט דגמים של תוצרי עבודה.

תמיכת המועצה בתקצוב שלוש הכיתות מאפשרת תהליך הערכה להתחדשות פדגוגית בהיקף גדול יותר. ההתנסות והתובנות שיעלו מהפרויקט הזה יהוו בסיס להחלטות על הרחבות ופיתוחים נוספים בשאר כיתות בית הספר.

מרחב חדשני בבית הספר


בהתכנסות שבה נכחו נציגי ההורים, צוות מורות בית הספר והצוות הניהולי סקרו הילה ומיה בהרחבה את הפיתוח המקיף של ההתחדשות, שבסיסו בניסוי הבית ספרי ובתכניות ייחודיות של בית הספר בשנים האחרונות, והמשכו בפיתוח שלוש תכניות פדגוגיות חדשות: 

1.  "חדר כושר"  למיומנויות למידה: הקונספט מאפשר בחירה באימון במגוון מיומנויות הלמידה תוך כדי שינוי מרחב הלמידה כדי לאפשר גמישות ומכוונות עצמית בלמידה, והוא רלוונטי הן לעבודה אישית והן לעבודת צוות. 
2. זמן גמיש: מטרתו לאפשר לתלמידים להתנסות בניהול זמן ובבחירה של אופני ביצוע המטלות הלימודיות ואופני שיתוף הפעולה.
3. שאלות מפרות בשרשרת: המטרה היא שהתלמידים יבחרו שאלה המאפשרת חקירה והעלאת פרשנויות ורעיונות, תוך כדי למידה והתקדמות על ידי שאלות חדשות. הדבר מאפשר מסע של גילוי, העמקה ויצירתיות בכל נושא או תחום.


מורות בית הספר שיתפו באווירה ובהתרגשות שמעורר תהליך ההתחדשות, והעלו גם חששות מקשיים שעלולים להיווצר תוך כדי ההתנסויות השונות. הן הדגישו את הצורך לראות כל ילד/ה ולהיות רגיש לצרכיו/ה. ההורים הביעו שביעות רצון מתהליכי השינוי שעוברים הילדים בהנחיית המורות. הם הביעו אמון רב בצוות בית הספר והודו למועצה על התמיכה והליווי.

תודה רבה לבית ספר "יובלים" על האירוח הלבבי, על המאמץ הרב שהושקע בפרויקט ועל התוצאות  המרשימות.