מהלך ההתחדשות בבתי הספר היסודיים בעמק חפר מתפתח ומתקדם בצורה מרשימה - וכעת המועצה מרחיבה את המהלך גם לחטיבות הביניים. מהלך ההתחדשות בחטיבות הביניים יחל במרתון יזמות, האקאתון, שבו ישתתפו מנהלי החטיבות, צוותים חינוכיים, תלמידים והורים. בהאקאתון, שייערך בחודש יוני, ידונו המשתתפים באתגרים השונים בהתחדשות, ויציעו דרכי פעולה מתאימות.

האקאתון הינו אירוע מקובל בחברות טכנולוגיות, שבו המשתתפים מתחלקים לקבוצות חשיבה ועשייה המקיימות ביניהן תחרות, במטרה ליצור תוצרים פורצי דרך, הבאים לתת מענה על האתגרים שנקבעו מראש. 
מטרת ההאקאתון היא להסתכל על מסגרות החינוך הקיימות בחטיבות הביניים מזוויות חדשות, ולתת למשתתפים לחלום ולהוציא לפועל יוזמות ותוכניות חדשניות. ההאקאתון ישמש כנקודת הפתיחה שתוביל את חטיבות הביניים בעמק להתחדשות פדגוגית משמעותית.

לדברי ראש המועצה האזורית עמק חפר, רני אידן, "התחלנו את תהליך ההתחדשות בשנת הלימודים תשע"ז - בגיוס אנשי מקצוע, הקמת ועדת היגוי והכנת תוכנית מסגרת למערכת החינוך. התוכנית הוצגה בחודש מאי בשנה שעברה להורים והשנה, בשנת הלימודים תשע"ח, נכנסו כל בתי הספר היסודיים לתהליך של יישום הלמידה - כשכל בית הספר בחר את הנושאים שבהם הוא מתמקד ואת קצב ההתקדמות. החלטנו שהגיעה השעה להרחבה של ההתחדשות לחטיבות הביניים, על פי אותו מתווה, ואין לי ספק שבהמשך נבצע הרחבה נוספת גם לחטיבות העליונות".

אידן יזם את מהלך ההתחדשות בחינוך בעמק חפר לפני כשנה וחצי, במטרה ליצור תנאים מיטביים, משופרים ומתקדמים, שבהם יוכלו להתקיים תהליכים חינוכיים חדשניים ומעמיקים. 

בשנת הלימודים תשע"ח החלו כל בתי הספר היסודיים בתהליך. העשייה מתמקדת ברובה בשינוי דרכי הוראה בכיתה ומחוצה לה, תוך התייחסות לדרכי הוראה מפעילות ומאתגרות.  
המועצה אף העמידה תקציב ייעודי לכל בית ספר להקמת סביבות לימוד המותאמות לפדגוגיה חדשנית, ובחלק מבתי הספר כבר הוקמו כיתות ומרחבים ברוח זו. 
את התהליך מלווה פורום התחדשות רשותי - קהילת חשיבה ולמידה משותפת שבה חברים צוותי התחדשות בית ספריים, מובילי אגף החינוך במועצה, יועצים מלווים, נציגי משרד החינוך, נציגי ציבור, הורים ופרופ' יורם הרפז, המשמש יועץ פדגוגי לתהליך.