ההתחדשות בבית ספר הרא"ל: 
פריצת גבולות במרחב ושינוי דרכי ההוראה

מאת הילה בן פורת, יועצת למערכת החינוך ולצוות ההתחדשות בעמק חפר
צילומים: בועז נובלמן

במסגרת סבב הביקורים של צוות ההתחדשות בחינוך בעמק חפר, שמטרתם להמשיך להעמיק בתוכנית ההתחדשות ולקדמה, התארחנו הפעם בבית הספר הרא"ל שבכפר הרא"ה.


תלמידות מנגנות


הצורך בשינוי והמחויבות לאתגר המרתק שהונחו בפתחו של בית הספר צפו ועלו הן בדברי ההסבר של מנהלת בית הספר קרן הולנדר, הן בהרחבות שתרמו לדיון יועצת בית הספר ורכזת ההתחדשות, והן בפעילויות השונות שחווינו עם הילדים. הבנו שמנגינה חדשה מתנגנת לה במקום המיוחד הזה.
הדגש בהרא"ל הוא בהמשגת התוכניות לשפה אחת כוללת, המבטאת תפיסה רחבה שבעיקרה נקודות ההשקה בין פריצת הגבולות במרחבי בית הספר לפדגוגיה המשתנה בדרכי ההוראה בכיתות.                 

הצוות החינוכי החליט להיכנס לאחת מהמהמורות הקשות שמעמיד תהליך השינוי, ולהוכיח שאופני ההוראה והלמידה יכולים להשתנות בכל מרחב – בין אם הם בחוץ ובין אם הם בכיתה, בין אם הם בשיח ובין אם הם בהנחיה פרונטלית, בין אם הם בקבוצה קטנה ובין אם הם במליאה.

היטיב לבטא זאת אחד התלמידים שנשאל היכן היה מעדיף ללמוד ומדוע. הוא יכול היה לבחור בין לימוד היחידה המתמטית במרחב מקסים המדמה דוכן של אפשרויות, לבין עבודה בצוות שפתר תרגילים בכיתה או לצוות נוסף שפענח בעיה.


תלמידי במעגל בכיתה


תשובתו כיוונה לעיקר – לא משנה היכן, משנה העניין. ואכן "העניין" בא לידי ביטוי מגוון:

 * בחינוך למצוינות – במסגרת סיירות רב גיליות המועשרות בתחומי למידה רבים: אמנות, אנגלית, חברות, שפה ועוד.
* בטכנולוגיה – העוסקת בעיקר במדע ובחלל, ובודקת כיצד ניתן לתכנת בשיעורי הרובוטיקה אמצעי להעברת מזון לחלל באריזות מיוחדות. קבוצת בנות מכיתות ד' גילתה עניין רב בנושא ומוטיבציה להתמודד עמו.
* בהעשרה תורנית-חינוכית – במפגשי שיח סביב סוגיות בגישה יצירתית של תלמידי כיתות ו'.
* ב"ליגת ערכים" – במשחקי כדורגל שהמנצחים בהם הם אלה המתנהגים ופועלים על פי הערך הנבחר.
* בגינת בית הספר הקסומה – זוהי גינה שמתפתחת כל הזמן והתלמידים עובדים בה: מנכשים עשבים, מגדלים ירקות, ממחזרים פסולת לשימוש חוזר ומנביטים צמחי נוי ותבלין. הם יכולים גם להתבשם משדה כלניות ופרגים שנמצא מעבר לגדר.
* בפיתוח התחלתי של בית ספר מנגן ושר – שבו התלמידים עצמם מתארגנים לצוותים מוסיקליים בהפסקות. 
* בלמידה רב גילית עם ילדי הגנים ובשיתופי פעולה עם בתי ספר ברחבי העמק.


תלמידות מנגנות


המורות וצוות ההתחדשות הדגישו כי לא מדובר בפרויקטים זמניים ומתחלפים, אלא בחיבור שבין שפת החשיבה לשפת פריצת הגבולות; כדי להרחיב את גבולות החשיבה יש להתייחס תמיד גם לשפה הרגשית. יחידות הלמידה שפותחו בקרב צוות המורות לטובת פרקטיקות הוראתיות חדשות, נעשות במשותף עם הייעוץ הרגשי והחברתי, מתוך הבנה שהאחד משפיע על האחר ושההדדיות ביניהם מייצרת שיח לימודי איכותי בין המורה לתלמידיו, וכן מוטיבציה גבוהה ומסוגלות אישית.

בית הספר – שקירותיו הצבעוניים מספרים על חיי היומיום שמתרחשים בו דרך תוצרי הכתיבה השונים ויצירות האמנות, שהמוסיקה מתנגנת בו בהפסקות מקולות הילדים ומנגינתם, ביוזמתם וללא צורך בהשגחת מבוגר, שהעיניים השמחות מבטאות שמעניין בו, שהצניעות מבטאת דרך ארץ, שהשאיפה להתפתח ולפתח, להעמיק ולהשביח נובעים מרצון פנימי שנאמר ללא היסוס – הוא בית ספר שיש בו פעימות של התחדשות.


תודה לכל הלוקחים חלק בדבר על הנעימות הרבה ומאור הפנים, על המקצועיות והמוכנות לשתף בהצלחות, בקשיים ובאתגרים העתידיים.