הרבה לפני הכותרות על המלצת משרד החינוך לבטל את שיעורי הבית, החליטו בבית ספר היסודי משגב להתנסות בשנה"ל הקרובה בתוכנית ללמידה ללא מתן שיעורי בית, וזאת כחלק מגישת החדשנות בחינוך המיושמת במערכת החינוך בעמק 

                                                                 לומדים בבית הספר משגב | צילום: בועז נובלמן 


איריס גור, מנהלת בית ספר משגב, הרגישה כבר מזמן ששיטות הלימוד הקונבנציונליות לא עובדות. תהליך ההתחדשות בחינוך המיושם בבתי הספר בעמק חפר נתן לה את הדחיפה וההזדמנות ליצור שינוי משמעותי בתוך בית הספר. ועדת היגוי הכוללת את מרים בראואר וורד ליברמן, סגניות המנהלת במשגב, וענת קמינקר, רכזת ההתחדשות, תוביל בבית הספר בשנה"ל הקרובה תהליך שינוי הכולל בדיקה של עמדות הורים ואנשי צוות במטרה לקדם ניהול אפקטיבי של זמן השיעור, דרכי ההוראה והמטלות הניתנות לתלמידים לביצוע בבית. 

את עדת ההיגוי מלווה ד"ר אדם הישראלי, אב לתלמידות בבית הספר ומרצה בסמינר הקיבוצים ובאוניברסיטת תל אביב בנושאי יחסים בין מורים להורים ופדגוגיה חדשה. "אני מעדיף לקרוא לנושא 'חשיבה מחדש על שיעורי הבית'", אומר הישראלי. "האתגר הגדול העומד בפני צוותי ההוראה הוא למצוא את הדרכים היעילות והנכונות ללמד – לא מתוך צורך להספיק את כל החומר, אלא מתוך רצון להקנות לתלמידים מיומנויות חברתיות, סקרנות, מוטיבציה ללמידה והיכרות מעמיקה של כל תלמיד את עצמו ואת הדרך שבה הוא לומד הכי טוב".
אבל איך עושים זאת? מסתבר שזאת שאלת מיליון הדולר כרגע. "כולם מחפשים עכשיו את הדבר הבא במערכת החינוך. ברור לנו מה המטרות אבל הדרך אינה ברורה. בתוכנית שתיושם בבית ספר משגב צוותי ההוראה יקיימו למידת עמיתים – הם יפנו זמן לחשיבה על שינוי ועל דרכים שונות שבהן אפשר ליצור אותו. כל מורה תשתף מניסיונה בכיתה וכך נוכל לבדוק ביחד מה עובד ומה לא. צריך קודם כל לשנות גישה ולא לראות בחומר הלימוד משהו קדוש. מה שחשוב הרבה יותר הוא חוויית הלמידה – היא צריכה להיות מהנה, יצירתית ומעודדת ולא משעממת, מקובעת ומתישה".
בסוף שנה"ל הקודמת נערך סקר עמדות בקרב המורות והורי תלמידי בית הספר – ורוב התגובות שהתקבלו הביעו תמיכה רחבה בתהליך. להישראלי חשוב להדגיש כי לא מדובר בפרויקט זמני אלא במה שהוא מכנה "שינוי בר קיימא" – תהליך שינוי הדרגתי שצומח מלמטה. "ככל שהתהליך יצליח כך הוא יסחוף עוד ועוד צוותי הוראה וחינוך", מקווה הישראלי.
אגף החינוך במועצה מברך על המלצת משרד החינוך לצמצם את שיעורי הבית, והוא מתכוון לעזור לבתי הספר בכל רחבי העמק להטמיעה תוך כדי אימוץ שיטות לימוד שונות המעודדות למידה עצמית, למידת חקר, מעבר למרחבי למידה בעלי אפשרויות דינמיות ושילוב טכנולוגיה בלמידה.