תלמידי חמש כיתות א' וב' בבית הספר היסודי שדות בבת-חפר החלו את השנה בתנופת התחדשות. מרחבי הכיתות שופצו ועוצבו מחדש והתלמידים של שתי השכבות לומדים בהן ביחד בצורה גמישה, דינמית, אקטיבית, פרסונלית או קבוצתית. התלמידים לומדים, נהנים – ולא פעם מוותרים על ההפסקה! 

מאת ליבנת הפלר, מנהלת בית הספר שדות


בבית ספר שדות בבת-חפר קורה משהו טוב. מחנכות כיתות א'-ב', עם צוות הניהול והקהילה, החליטו שאפשר לעשות את הדברים אחרת.

מי שיציץ למרחבי הכיתות יראה שבכניסה לכל אחת מחמש הכיתות יש תיקים קטנים, שממתינים בגאווה לסיום יום הלימודים. לצד התיקים, על מדפים מאורגנים, מסודרות שורות-שורות של נעליים. הכיתה היא מרחב מואר וגדול שבו בולטים הפשטות והצנעה, לצד התלמידים העסוקים.


תלמידים בבית הספר שדות לומדים


בכדי להבחין במבוגרים צריך להתאמץ. יש שניים מהם בכל כיתה והם חלק בלתי נפרד מהתלמידים. חלק מהתלמידים יושב ליד שולחן ועובד, חלק משחק, חלק נמצא עם המורה בהקניה וחלק עובד על שולחנון ולא על שולחן. במרחב תוכלו לראות גם ילד בוגר שעוזר לילד צעיר לקרוא או לענות על שאלה. השיעור לא בהכרח מסתיים אחרי 45 דקות, ובהפסקה רבים בוחרים להמשיך בפעילות שבכיתה.
לרגע נדמה שמישהו התבלבל, אבל התמונה הזו איננה רגעית! היא חלק מההתחדשות בבית ספר שדות ומהשינוי שעוברים כולם: תלמידים, צוות והורים.

השמיים הם הגבול
חמשת המרחבים החדשים, ששופצו במהלך הקיץ, עוצבו כתומכי הפדגוגיה החדשה. במקביל לעיצוב הכיתות, למד הצוות במשך כל הקיץ את העקרונות שיובילו את התלמידים להתפתח ולהפוך ללומדים אוטונומיים ובעלי מכוונות עצמית, תוך כדי פיתוח יחסי גומלין והדדיות בכיתה.

 

תלמידים כותבים על הלוח בבית הספר שדות

 

בחמש כיתות האם לומדים יחד גם תלמידי א' וגם תלמידי ב'. הלמידה הדו-גילית מאפשרת עושר וגיוון של סביבת הלמידה. הילדים בגילים השונים מספקים מצע עשיר לחשיפה לתחומי עניין, לסגנונות למידה, לאסטרטגיות למידה והוראה, לטווחי התפתחות שונים, למקורות מידע ולהחלפת רעיונות. הלמידה היא אישית, קבוצתית ובמליאות ומנצלת את מגוון הרמות כמנוף לצמיחה.

עיקרון חשוב נוסף הוא למידה פרסונלית – השאיפה לקצב למידה אישי ומותאם לצורכיהם ולהעדפותיהם של התלמידים. הילדים מאותגרים במידה המתאימה ונמצאים במקום המתאים להם על רצף הלמידה. הכיתות נבנו ואורגנו בהתאם לתפיסה הפדגוגית, ומאפשרות סביבות למידה גמישות ומגוונות: למידה אקטיבית, ניהול זמן התואם עבודה תהליכית עמוקה ובעלות של הילדים על הלמידה, כולל עבודת צוות ושיתוף פעולה.


תלמיד לומד מספרים בבית הספר שדות


מדובר בשפה חדשה, שפה שמכוונת לעצמאות, לאחריות ולבחירה. שיעור כישורי חיים מתרחש כחלק משפה יומיומית, הצוות לומד בהדרגה לשחרר והתלמידים לומדים לנהל את זמנם, לכבד את עמיתיהם, להושיט עזרה כשצריך ולגלות את החוזקות שבהם.  לתלמידי שדות יש הרבה חופש בתוך גבולות ברורים, והשמיים הם הגבול.

כל הכבוד לצוות מורות ומחנכות כיתות א'-ב'! תודה למועצה על המשאבים שאפשרו לנו להפוך חלום למציאות, ותודה לדנה נגלר, שמלווה ומנחה אותנו במקצועיות ובסבלנות אין קץ. תודה גם למשרד החינוך, שמאפשר לעשות חינוך אחר.