23.8.19

שנת הלימודים מתחילה, וכ-700 ילדים בני 3 ייכנסו בפעם הראשונה לגן מועצה.  יחד איתם יבקרו בגנים סה"כ כ-1,850 ילדים. כתבה זו נועדה עבורכם ההורים – כדי שתכירו את המערכת אליה אתם שולחים את ילדיכם הרכים, ועל מנת להבטיח שנעשה הכול שהחוויה של הילדים בגנים תהיה משמעותית וטובה. בעמק חפר השנה יפעלו 81 גני ילדים מגיל 3-6. לכל אחד מהגנים ייחודיות וצבע משלו – גנים קיבוציים, גני ים ויער, גנים בדגש על חקר, וגנים ירוקים בדגש על איכות הסביבה.  ישנן גננות וסייעות חדשות עם אור בעיניים בתחילת דרכן, וגננות וסייעות ותיקות ומנוסות שגיבשו לאורך השנים את הדרך המיוחדת שלהן. 

צוותי הגנים שלנו מלווה ע"י צוות מחלקת גני הילדים, פסיכולוגיות מטעם הרשות, מדריכות משרד החינוך, יועצות חינוכיות ומפקחות. לאורך השנה מתקיימות הדרכות והשתלמויות על מנת להעשיר את הידע וסל הכלים העומד לרשותן.
הגנים ממוקמים ביישובים השונים על מנת לתת מענה חינוכי לילדים קרוב ככל האפשר לביתם.
החינוך בגיל הרך נתפס כתקופה ההתפתחותית החשובה ביותר בחייו של אדם. מתינוק בן יומו התלוי לחלוטין בזולת, הילד מפתח בשנותיו הראשונות אינספור מיומנויות פיזיות, חברתיות, שפתיות, רגשיות וקוגניטיביות שהנן היסודות להתפתחות האישיותית הייחודית לו. 
בגן הילדים הילד חווה את יסודות החיים. התמודדות חברתית, משא ומתן, הזדהות עם ערכים ותרבות, נורמות חברתיות, קשר עם הסביבה הקרובה, התפתחות אישית. לכן מבחר מרכזי הפעילות בגן צריך לאפשר לילדים פעילות במגוון שפות – בתנועה, במילים כתובות ודבורות, ביצירה, במשחק, במוסיקה, בטכנולוגיה, בטבע. כי הרי "לילד 100 שפות" (מלגוצ'י לורנס).

אנו פועלים זו השנה השנייה בהטמעת דרך חינוכית חדשנית המכונה "החינוך הדיאלוגי". 
בעבר, בשיטות החינוך המסורתיות, הגננת הייתה מקור הידע ודמות הסמכות והיא שקבעה את מהלך היום בגן. השיטה הדיאלוגית שמה דגש על ניהול שיח מתוך הקשבה , תקשורת מקרבת ומכבדת המכירה בייחודיות של כל אדם – מבוגר או ילד - תוך כבוד הדדי, היעדר שיפוטיות ופתיחות. משרד החינוך בהובלת הפיקוח על גני הילדים מרחיב את האוטונומיה של הגננות, צוותי גני הילדים והילדים עצמם.

אז איך זה בא לביטוי בשטח? 
המשמעות היא שצוותי הגנים יוכלו לתכנן ולהוביל, בהתייעצות עם הילדים, היבטים שונים בעשייה החינוכית בגן. לדוגמה, הם יבנו סדר יום עצמאי ויחליטו מתי אוכלים, מתי משחקים, וכן מתי יושבים ביחד בשעת מפגש. הגננות והילדים יחליטו גם כיצד ייראה הגן ואילו מרחבים יוקמו בו (למשל, בנייה או יצירה) וגם מהם התכנים שמעניינים אותם – כדוגמת דינוזאורים, חלל וכדומה. כשתבקרו בגנים תמצאו פינות מגוונות בהן הילד קובע מתוך מבחר האפשרויות במה הוא רוצה לעסוק. כאשר תתקיים מריבה הגננת תקיים שיח עם הילדים לגבי האפשרויות לפתרון אי ההסכמה, בפעילויות יוצעו לילדים מגוון אפשרויות מתוכן יתבקשו לבחור, סדר היום גמיש יותר והגננת יכולה לשנות ולהגמיש לפי צרכי הילדים, הלמידה בקבוצות קטנות ומשתנות, הגנים הם ברובם דו-גילאים על מנת לתת מענה לשונות ההתפתחותית של כל ילד.


אז מה חשוב לנו?
ישנם עקרונות השזורים בכל הגנים:
דגש על הטיפול בפרט, ברגישות, אנושיות ועם אהבת אדם.
תקשורת טובה וטיפול במערכת היחסים בתוך צוות הגן, עם הילדים ועם ההורים.
חינוך מגדרי – ערכים של שוויון, כבוד הדדי, ביטול סטריאוטיפים, מתן הזדמנויות שוות ותפיסת הזהות של הילדים. המתעצבת בגיל הרך במידה רבה.
עיצוב סביבת למידה בהתאם לעקרונות חדשניים של בניית הסביבה מוטעמת לתפיסה החינוכית.
למידה בכל מרחב – בתוך הגן ובסביבתו הקרובה,  בשולחן האוכל, במפגש ובארגז החול.
דגש על איתור מוקדם של צרכים התפתחותיים ומתן מענה לכל ילד.
חינוך ערכי עם חשיפה למגוון ערכים חברתיים ותכנים של זהות יהודית וישראלית תרבותית.
קיום מעקב אחר התקדמות הילדים לפי היעדים הנדרשים.

השנה נבחרו הגנים בעמק חפר כזירת למידה של מפקחי מחוז מרכז שהגיעו ללמוד איך מוטמעת למידה ייחודית זו בגני הילדים שלנו בעמק, והמשוב המרגש שקיבלנו על העבודה החינוכית פורצת הדרך מחמם את הלב.
ההצלחה נובעת בראש ובראשונה מצוותים מלאי מוטיבציה המשקיעים הרבה מאד בבניית מענה חינוכי מיטבי בכל הגנים. ההצלחה היא גם תולדה של שיתוף פעולה מרגש של מחלקת גני הילדים ברשות עם צוות הפיקוח והייעוץ של משרד החינוך והשרות הפסיכולוגי, והדרך הדיאלוגית בה אנו טווים את הדרך יחד. הרשות משקיעה בתוכניות חינוכיות כגון סיפור מיחזור, רובוטיקה, גנים שרים, תוכנית גשר לטיפול בקשיי ויסות והתנהגות, והשקעה בתוספת של צוות סייעות לתגבור גנים גדולים ומורכבים והקצאת תקציבים נדיבים לשיפוץ והצטיידות.

אז בבוקר, כאשר תגיעו לגן עם ילדיכם, קחו לכם כמה רגעים להסתכל סביבכם, להיחשף לעשייה העשירה בגן, להיכרות עם הצוות ולהתעניין בשיח עם בנכם/בתכם איך הם חווים את היום שלהם בגן. שנה נפלאה לכולם!