מטרות
מטרות התוכנית
- פיתוח חשיבה רב-כיוונית ורב-תחומית.
- חשיפה לשלושה תחומי דעת: חברה, מדעים ואמנות.
- עידוד סקרנות, הומור וביטוי אישי.
- מתן ביטוי ופיתוח יצירתיות, מקוריות ומובילות.
- חשיפה לסביבה לימודית מעשירה כגון: ספריה, מעבדות ומחשבים.
- טיפוח מודעות ומעורבות חברתית.
- טיפוח האינטליגנציה הרגשית – היבטים חברתיים ורגשיים.
- טיפוח גישה ביקורתית.
- פיתוח הנאה מהלמידה.
- פיתוח מיומנויות חקר.
- מפגש עם מורים בלתי שגרתיים ועמיתים בלתי שגרתיים.
- "הקרנה" על המערכת הרגילה.
יישום מטרות התוכנית
היישום בא לביטוי בדרכי ההוראה, ביצירת אקלים קבוצתי תומך, בהתנסויות של התלמידים, באינטראקציה בינם לבין עצמם, ובינם לבין צוות המורים.
ילדים מחוננים, מעצם הגדרתם, הם בעלי יכולת לימודית יוצאת מן הכלל. עם זאת, יש צורך בפיתוח בסיס ידע ומיומנויות חשיבה ובטיפוח היבטים רגשיים וחברתיים, שיסייעו לילדים להתמודד עם בעיות שונות בתחומי עניין שונים.
קיימת חשיבות רבה לשהותם המשותפת של הילדים יחדיו. המפגש, תהליכי ההכרות, החוויות המשותפות והקשיים הייחודיים לקבוצה זו תורמים לתחושת שיתוף ויוצרים דינמיקה מיוחדת. דינמיקה זו מביאה להבנת הילדים את עצמם - בעיקר בשל העובדה כי לחברי הקבוצה מאפיינים משותפים.
יום הלימודים מורכב משלוש יחידות זמן (כל אחת בת שני שיעורים) שבמהלכן נפגשים התלמידים עם שלושה מורים ומתוודעים לשלושה תחומי ידע ולנקודות המפגש ביניהם: מדעי החברה, מדעים מדויקים או מדעי הטבע ואומנויות.
נושא האינטליגנציה הרגשית מהווה תחום עיקרי בתכנית שלנו, אותו אנו משלבים בכל שנה ובכל כיתה בתוך נושאי הלימוד השונים (כגון: באמנות, בתקשורת אישית ובין אישית, בפיתוח מנהיגות, בספורט הימי…).
בשנת הלימודים מתקיימים כשלושים מפגשים שבועיים. חלק מן הקורסים הם שנתיים וחלקם נמשכים מחצית השנה או מספר מפגשים בלבד.
אחדים מן המורים המלמדים בתכנית הם מורים בפועל, המלמדים גם במוסדות אחרים ומשתייכים למערכת החינוך. האחרים הם אנשים בעלי כישורי הוראה, ובעלי ידע ונסיון בתחום דעת הנדרש ומתאים לתכנית.
כל תכנית נבדקת ומוערכת לאורך זמן. התלמידים מתייחסים לשיעורים בדפי משוב שהם מקבלים. הערותיהם והארותיהם מתקבלות ונידונות במלוא תשומת הלב, ובהתאם להן אנו נערכים להמשך הפעילות.
מלבד השיעורים בבית הספר יוצאים התלמידים לסיורים וטיולים, כמו כן נפגשים עם מרצים הבאים אלינו ומציגים נושאים מעניינים המשתלבים בתוכנית הנלמדת.
מתוך רצון להדק את הקשרים עם בתי הספר מהם באים התלמידים, רשאי כל תלמיד להזמין חבר מכיתתו ללמוד יחד איתו ואכן, מדי יום פעילות מתווספים אלינו תלמידים, אורחים מכל שכבות הגיל, המתלווים לחבריהם.